‘Om het Outletcenter in Roermond bereikbaar te houden zou het gebruik van de trein de norm moeten worden.’ Dat stelde de Nederlandse Spoorwegen onlangs in een brief aan de Roermondse politiek. Maar aangezien een behoorlijk deel van dat Outletbezoek uit België en Duitsland komt, zou je er zomaar een NS-pleidooi voor het reactiveren van de IJzeren Rijn in kunnen lezen. Dat is de allang niet meer gebruikte spoorweg die vanuit Belgisch Limburg via Weert en Roermond naar Mönchengladbach loopt. Maar wat bedoelt de NS nu precies met de bewuste brief en hoe reageren anderen daarop?

Lees ook: NS wil verkeersdrukte richting Outlet Roermond aanpakken: ‘Hiermee vermijd je files’

In de brief stelt regiodirecteur Magdalena Piotrowska dat bij een intensiever treingebruik de verkeersopstoppingen verminderen omdat het station op loopafstand ligt van het Outlet. “Ontspannen reizen, zonder stress van files en tegelijkertijd genieten van een wandeling door de binnenstad van Roermond”, aldus Piotrowska. Een NS-woordvoerder ontkent tegenover VML Nieuws desgevraagd dat hierbij ook aan de Duitse en Belgische bezoekers wordt gedacht. Sterker nog, bij de NS zeggen ze zelfs helemaal geen idee te hebben welke aantallen en percentages buitenlanders het Outlet bezoeken. “Onze brief is puur voor lokaal gebruik.”

tekst gaat verder onder de foto

Foto: Marcel Boreas

Verkiezingstactiek

Het blijkt dat NS de brief vooral geschreven heeft in het licht van de komende gemeenteraadsverkiezingen. “Momenteel zijn politieke partijen bezig om hun verkiezingsprogramma’s te schrijven. Voor ons een prima moment om hier aandacht voor te vragen”, aldus de woordvoerder. Daarbij zijn de Roermondse politieke partijen geen exclusief doel op zich. “De brief is naar heel wat gemeenten verstuurd. Soms met een lokale insteek zoals in Roermond, soms meer algemeen.” Dat de NS dit doet, heeft dat soms ook iets te maken met de slechte financiële positie van het bedrijf? De woordvoerder doet er niet geheimzinnig over: “Ja, dat is zeker zo, sinds corona hebben we minder reizigers, en vervoeren we vaker lucht dan mensen. Dat is wel een probleem.“

Outlet juicht gebruik OV toe

Vanuit het Outletcenter juicht men het gebruik van het openbaar vervoer toe. Woordvoerder Eelco Parie laat weten de bezoekers nu al via de site hierop te wijzen. Daarnaast wordt er regelmatig samengewerkt met de NS-spoordeelwinkel. Voor de buitenlandse bezoekers is er een samenwerking met Flixbus die bestemmingen naar en van Düsseldorf, Keulen en Brussel aanbiedt. Overigens kwamen afgelopen jaar van de 8,3 miljoen bezoekers er circa vijftig procent uit Duitsland, ongeveer dertig procent uit Nederland en zo’n vijftien procent uit België. Wat betreft een eventuele reactivering van de IJzeren Rijn stelt de woordvoerder: “Wij zullen ons in deze casus moeten verdiepen, maar meer in het algemeen juichen wij alle oplossingen toe die de bereikbaarheid van de stad en het Outletcenter verbeteren.

tekst gaat verder onder de foto

Foto: Marcel Boreas

Kwestie voor de politiek

Bij de gemeente Roermond vinden ze de brief van de NS vooral iets voor de politieke partijen. Een voorlichter zegt: “Als gemeente hebben we daarnaast slechts beperkt invloed op het gebruik van bus en trein: de provincie Limburg verleent de concessie aan Arriva,  het Ministerie van I&W die aan NS. Het stimuleren van OV past wel in ons beleid.” Daarbij wordt onder andere gewezen op het autoluw maken van de binnenstad en via Limburg Marketing de samenwerking met de NS-spoordeelwinkel. Daarnaast zet de gemeente in op een rechtstreekse busverbinding met partnerstad Mönchengladbach. Eerder noemde burgemeester Hoogtanders dat haar ‘grootste wens’, wanneer het gaat om grensoverschrijdende samenwerking.

Lees ook: Burgemeester Roermond over grensregio: ‘Bus naar Mönchengladbach is mijn grootste wens’

Het bericht NS-wens voor Outletbezoek Roermond per trein geen pleidooi voor IJzeren Rijn verscheen eerst op VML Nieuws.

Originele link
(Origineel geplaatst door Marcel Boreas)