Omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat Eric Eussen beleefde zondagavond zijn ‘finest hour’. Buiten een onwillige oude veetunnel en een handvol activisten was het eerste afsluitingsweekend voorbeeldig verlopen. Wat heet, in plaats van een gehoopte 25 procent verkeersreductie, besloot maar liefst 60 procent van de weggebruikers het afgelopen weekend niet in de buurt van de afgesloten A2-omgeving te gaan rondrijden. Dat hadden ze bij Rijkswaterstaat in hun stoutste droom niet verwacht. Maar op die stoute zondagse droom volgde al snel een heuse maandagse nachtmerrie. Met dank aan de spreekwoordelijke Wet van Murphy: als er iets fout kan gaan, dan gaat het ook fout.
En die nachtmerrie begon eigenlijk al in de nacht van zondag op maandag met een telefoontje richting huize Eussen. “Het werk is later klaar, en er is een probleempje met het asfalt.” In de loop van maandag bleek dat probleempje een heus “big problem” te zijn. De A2 moest in zuidelijke richting rond het middaguur acuut dicht. En niet voor enkele uurtjes, maar zeker achttien uur lang, tot dinsdagmorgen 06.00 uur. En dat had ook gevolgen voor de samenwerkende streekomroepen in de regio. Een ’s morgens opgenomen interview met Eussen kon grotendeels ongebruikt linea recta het archief in, en een achtergrondverhaal met wethouder Meuwissen in Echt-Susteren over de doorstroming op de N276 bij calamiteiten is voor latere datum. In plaats daarvan volgde een rondje in de regio, hoe ziet een verkeersinfarct er in de praktijk uit?
Tekst gaat verder onder de foto
Omgevingsmanager Eric EussenDe rit begint bij streekomroep MijnStreek Vandaag in Urmond, de samenwerkingspartner van VML Nieuws bij A2-onderwerpen. Via de N294 gaat het eerst naar Sittard. Tot zover niks aan de hand. Dan linksaf de N276 op richting Nieuwstadt. In zuidelijke richting gaat het langzaam. Afbuigen dan richting Nedcar, de N297 is deel van de omleidingsroute. Vanuit Susteren buigt veel verkeer af, de N297 op. Dat geldt even later ook voor de Verloren van Themaatweg bij Holtum, een sluiproute, daar staat het vast. Vanuit Susteren is de Holtummerweg afgesloten om nog meer sluipverkeer tegen te gaan. Dat zou later op de middag met meerdere wegen gebeuren. Richting Susteren rijden is wel mogelijk.
Afwateren op de A2
Dan naar Echt. Als er halverwege twee Arrivatreintjes passeren staat het vanaf Slek tot aan de overweg direct stil. Centrum Echt blijft een bottleneck, verlengde groentijden of niet. Op de A2 is dan iets bijzonders aan de hand. De A73 kan niet fatsoenlijk “afwateren” op die A2. Vrachtwagens houden de zaak op. Die mogen op de A2 niet inhalen. De colonne trucks op het rechter rijvak gaat maar tergend langzaam vooruit. Tot de afrit Roosteren lijkt de rit op die manier meerdere uren te duren.

