Transport en Logistiek Nederland waarschuwt voor een enorme filedruk op de wegen bij sluiting van het Julianakanaal. Ook de Limburgse Werkgeversvereniging vreest voor extra drukte op de A2 en A73 en vraagt de minister om de acht maanden te verkorten.
De sluiting van het Julianakanaal vanaf oktober zorgt voor een enorme filedruk, stelt Transport en Logistiek Nederland (TLN) op haar website. Rijkswaterstaat is het daar niet mee eens. Na lang aandringen laat Rijkswaterstaat weten: “Rijkswaterstaat verwacht geen extra drukte op de A2/A73.”
Een woordvoerder van TLN zegt hierop: “We hebben afgesproken hier niks lelijks over te zeggen en gelijk op te trekken met Rijkswaterstaat”. Ze geeft geen cijfers, maar verwijst naar de Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV).
Minister Harbers
Huub Narinx, directeur bij de LWV zegt er wel degelijk rekening mee te houden dat de drukte ook op de wegen zal toenemen. Namens de LWV heeft hij er bij het ministerie al op aangedrongen de werkzaamheden uit te voeren zonder het kanaal te sluiten. “De sluiting is noodzakelijk, maar we pleiten ervoor de periode te verkorten.” Tot slechts drie maanden moet volgens hem mogelijk zijn.