Ondanks dat er steeds meer probleembevers in Limburg worden doodgeschoten, neemt het aantal knaagdieren nog steeds toe. In vrijwel alle beken, sloten, kanalen en rivieren zitten ze.
Copyright
© L1
Ondanks dat er steeds meer probleembevers in Limburg worden doodgeschoten, neemt het aantal knaagdieren nog steeds toe. In vrijwel alle beken, sloten, kanalen en rivieren zitten ze.
© L1
Bij een botsing tussen een vrachtwagen en een auto op de A73 is woensdagavond een vrouw gewond geraakt. Het slachtoffer is in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend hoe ernstig de verwondingen zijn die zij heeft opgelopen. De snelweg moest na het ongeluk in noordelijke richting tussen knooppunt Het Vonderen en Linne tijdelijk worden afgesloten.
Bovengemiddeld veel Limburgers hebben overgewicht. Het is een probleem dat niet met een eenduidige oplossing verdwijnt, aldus UM-hoogleraar Gijs Goossens. Er zijn namelijk veel verschillende individuele kenmerken die een rol spelen.
© L1
“Ik heb me kapot geërgerd over hoe met joden tijdens en ook na de oorlog hier is omgegaan”, zegt schrijver Fred Cammaert. Hij presenteerde woensdag in het gemeentehuis van Roermond zijn boek “Balans opmaken: een bittere noodzaak”. Daarin wordt met verhalen en gegevens vertelt hoe de gemeente Roermond maar ook zijn inwoners tijdens en na de oorlog met hun joodse mensen zijn omgegaan. Een zacht uitgedrukt weinig fraai verhaal.
Voor de oorlog woonden in Roermond zo’n 140 joden. Daarvan waren er bij de bevrijding slechts enkelen over. De rest was vermoord tijdens de holocaust. “De overheid heeft daarbij volop gecollaboreerd. Het is een verhaal van diepe treurnis. Ook Roermond voerde zonder tegenwerking alle anti-joodse maatregelen uit. Mensen verloren al in 1941 al hun bezittingen en instanties verleenden daarbij assistentie”, vertelt Cammaert.
Een bijzonder kwalijke rol was daarbij weggelegd voor burgemeester Paul Reijmer. Burgemeester Yolanda Hoogtanders had dan ook geen goed woord over voor haar voorganger. “Het was een autoritaire bon vivant die maar al te graag met de bezetter samenwerkte. Ik maak dan ook excuses voor deze voorganger van mij. Ik weet het, het is laat. Maar het is nooit te laat om mensen erkenning te geven voor het leed wat hen is aangedaan. En te erkennen dat er fouten zijn gemaakt en dat we die in de toekomst willen voorkomen.”
Wethouder Jos van Rey hield ook een roerende toespraak. Hij gaf toe dat hij eigenlijk pas recentelijk had stilgestaan bij wat mensen is aangedaan. “Ik ben van zes weken na de oorlog. Maar ik herinner me toen ik als jongetje heel ziek was dat een joodse vriendin van mijn moeder, ’tante Recha’, elke dag bij mij op bezoek kwam, maandenlang. Terwijl haar zoveel leed was aangedaan, nog maar enkele jaren daarvoor, was ze er voor mij. Ik neem het mezelf kwalijk dat ik hier eigenlijk allemaal pas sinds enkele maanden bij stil heb gestaan. Wat een veerkracht hadden die mensen, mensen waar ik mee omging. Nu, na al die jaren leggen we verantwoording af en ik zie dat mijn generatie te weinig voor hen heeft gedaan. Dat grijpt me aan”, vertelt Van Rey geëmotioneerd.
Het boek gaat over het lot van de Roermondse joden tijdens maar zeker ook ná de oorlog. “Die mensen is toen zoveel onrecht aangedaan. Na alles wat ze waren kwijtgeraakt en mee hadden gemaakt”, vertelt Cammaert. “Ze werden zogenaamd gelijk behandeld. Maar wel gelijk met de daders. Dat was echt een fatale denkfout. Het was allemaal heel moeizaam, slepend rechtsherstel. In materiële zin is het nooit helemaal hersteld. Ze zijn kil en harteloos behandeld. Dat hebben we nu vastgesteld en door dit boek zal dat gegeven niet ergens in een bureaula verdwijnen.”
Loek Bisschops (79) is een grootgebruiker van houten roerstaafjes. Voor zijn hobby miniatuurbouw heeft hij er duizenden nodig. Zijn creaties zijn voor iedereen te zien in de bibliotheek in Reuver.
© L1
Eerder deze week werd al aangekondigd dat het treinverkeer zaterdagavond kort wordt stilgelegd. Nu volgen ook alle bussen van de regionale streekvervoerder.
© L1
De burgemeester van Roermond heeft excuses aangeboden voor de rol die haar stad speelde bij de roof van onroerend goed van Joodse inwoners.
© L1
Deze zomer gaan 76 nieuwe vakantiewoningen in de verhuur op Maasresidence Thorn. Volgend jaar komen daar nog eens 72 bij. Het vakantiepark kent dan in totaal bijna 420 gastenverblijven.
Fase drie van het luxe vakantiepark is daarmee vrijwel afgerond. Vanaf 12 juli gaan de 76 splinternieuwe vakantiewoningen in de verhuur. “De inventaris wordt nog gefinetuned”, vertelt directeur Frank Habets. De boekingen lopen al. Habets verwacht dat de extra verblijven allemaal volraken.
De vraag naar vakantieverblijven nabij het witte stadje is groot genoeg. In september volgend jaar verwacht de directeur fase vier te hebben afgerond, dan kunnen nog eens 72 vakantiewoningen worden gehuurd. In totaal telt het park dan een kleine 300 vakantiehuizen, 60 appartementen en 60 hotelkamers.
De toename van de verkeersbewegingen zal niet tot problemen leiden, verwacht Habets. De gemeente heeft dit in een verkeersplan aangetoond. Bovendien wijst Habets erop dat de spreiding van het verkeer hier beter is dan bij de meeste andere vakantieparken. “Veel parken hebben arrangementen voor midweek en weekend, met vooral verkeersdrukte op maandag en vrijdag. Wij hebben een hotelconcept waarbij mensen per dag kunnen reserveren.”
Het bericht Fikse groei Maasresidence Thorn verscheen eerst op VML Nieuws.
Ongeveer 400 van de overgebleven 450 medewerkers van autofabriek VDL Nedcar in Born zullen vertrekken. Er is voor hen geen toekomst meer bij de autofabrikant.
© L1
Leudal wil dat haar inwoners zich vaker te voet, met de fiets of het openbaar vervoer gaan verplaatsen. Als mensen al de auto pakken, moet dat liefst een elektrische zijn. Om dat te bereiken gaat de gemeente allerlei plannen uitvoeren.
Zo wordt er voor gezorgd dat fietspaden en -stallingen op orde zijn en blijven. Er komen zo nodig meer fietspaden. Ook worden bewoners gestimuleerd om vaker te bus te nemen en dat wordt ook toegankelijker gemaakt met meer maatwerk. Daarnaast komen er meer laadpalen voor elektrische auto’s.
Verder wil Leudal het verkeer ook veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Er komen meer 30km-zones. Reden voor al die plannen is dat het duurzamer is en gezonder om de auto wat meer te laten staan.
Dat staat allemaal in het Mobiliteitsplan van de gemeente. Kern daarvan is dat Leudal in 2035 een gemeente is met een ‘mobiliteitssysteem waarin de auto niet het uitgangspunt is’.
Het bericht Leudal wil inwoners uit de auto verscheen eerst op VML Nieuws.
Om de parkeeroverlast in de omgeving terug te dringen, legt de gemeente Maasgouw een nieuw parkeerterrein aan bij leisurepark Fun Beach in Panheel. De weg hiernaartoe gaat Kuypersveld heten.
Het recreatiepark krijgt met de nieuwe parkeerplaats ook een nieuwe ingang. Deze wordt ontsloten via de Rietkamp. Om de vindbaarheid van deze nieuwe straat via navigatiesystemen te vergemakkelijken, is een nieuwe straatnaam wenselijk, zo laat burgemeester Schneider in een collegevoorstel weten.
De huidige ingang bij Velkenskamp wordt gesloten voor bezoekers en is in de toekomst enkel nog bestemd voor bevoorradings- en hulpverleningsverkeer.
Op kaarten uit de achttiende en begin negentiende eeuw komt de naam Kuypersveld al voor. De gemeente zet met deze naamkeuze het gebruik voort om in dit gebied, tussen de Napoleonsbaan, de Pater Jac Schreursweg, de Thornerweg en Oude Thornerweg aansluiting te zoeken bij oude benamingen. Op die manier kwamen de bestaande straten Rietkamp, Leerke Ven, Velkenskamp en Zavelveldweg ook aan hun naam.
Het bericht Nieuwe straat in Panheel: Kuypersveld verscheen eerst op VML Nieuws.
De GGD poogt zoveel mogelijk Limburgse jongeren in de leeftijd van zestien tot vijfentwintig jaar te porren voor het invullen van de Jongerenmonitor.
Simone Brito is de weekwinnaar van de VIA-fotopagina’s van woensdag 10 april en wint twee kaarten voor het Discovery Museum in Kerkrade.
De Tweede Kamer heeft dinsdagmiddag vier moties aangenomen over de toekomst van het Zuyderland-ziekenhuis.
© L1
De Duitse lessen die leerlingen van de Nova Montessorischool in Venlo krijgen, hebben de school een keurmerk van de Euregio Maas Rijn opgeleverd.
© L1
Geëmotioneerd en met een diepe buiging nam wethouder Math Wilms na tien jaar afscheid van de gemeenteraad. Hij heeft pensioenleeftijd bereikt en kiest voor meer vrije tijd.
Wederzijdse woorden van dankbaarheid klonken op dinsdagavond na afloop van de gemeenteraadsvergadering. Een vergadering die enkel bestond uit hamerstukken en daarom binnen tien minuten werd gesloten. Voor Dion Schneider, die pas sinds juli vorig jaar burgemeester is, “een nieuw persoonlijk record.”
Na afloop was er voldoende tijd om stil te staan bij het vertrek van wethouder Math Wilms. Burgemeester Schneider noemde hem “een goede, open collega die uitnodigde tot een dialoog, de verbinding zocht en oprecht als vakman getypeerd mag worden.”
Bart Impelmans, fractievoorzitter van Lokaal Belang, noemde zijn partijgenoot een “man die niet over zich heen laat lopen, keuzes durft te maken en op vakkundige wijze acteert.” Hij overhandigde de scheidend wethouder een zwembroek en een badmuts in de lichtblauwe partijkleur, zodat hij zich “tijdens het trekken van zijn baantjes bewust is van het partijgevoel.”
Wilms zelf keek terug op zijn politieke carrière. Hoewel hij het aanvankelijk helemaal niet leuk vond als CDA-raadslid in Maasbracht, kijkt hij toch terug op een gevarieerde, boeiende en leerzame carrière.
Met nog dik drie weken te gaan tot de finale van het Eurovisie Songfestival in het Zweedse Malmö wordt de hype rond de Nederlandse inzending Europapa steeds groter.
© L1
"De zorgen zijn groot, want de kennis over vapen ontbreekt" Dat zegt kinderarts Hylke van der Heijden van het VieCuri Medisch Centrum. Zij maakt zich met tal van andere artsen in het land zorgen over de gevaren van vapen voor jongeren.
© L1
De gemeenteraad van Roermond heeft besloten om extern juridisch advies in te winnen met betrekking tot de situatie rond de nieuwe jachthaven in Asselt.
De nieuwe eigenaar van Maasparc heeft plannen voor aanzienlijke uitbreiding, maar veel inwoners van Asselt maken zich zorgen dat het dorp zal veranderen in een soort St. Tropez, overladen met toeristen en luxe jachten.
Het actiecomité is ook van mening dat de plannen van de nieuwe eigenaar gebaseerd zijn op een vergunning die al in 2007 is verleend, die volgens hen slechts betrekking heeft op een steiger.
Vanwege de complexiteit van de situatie heeft de gemeenteraad besloten om extern advies in te winnen. Hierdoor wordt het definitieve besluit over de jachthaven uitgesteld tot naar verwachting juni.
We hebben geprobeerd de initatiefnemer van het nieuwe Maasparc te bereiken, maar dit is helaas niet gelukt.
Steeds meer Limburgse voetbalclubs verdwijnen. Ze gaan op in fusies of worden opgeheven door tekort aan leden en vrijwilligers.
© L1
L I V E - U I T Z E N D I N G
U I T Z E N D - S C H E M A
OMROEP ROERSTREEK (OR6) Copyright © 2023 Omroep Roerstreek. |